Gamla nyheter blir som nya

En konsekvens av de sociala mediernas påverkan är viral rundgång. Den som uppstår när gamla ”nyheter” – sanna eller falska – upptäcks av nya människor och flyger igenom nätverken igen.

Det finns flera saker som driver på fenomenet viral rundgång: Brist på källkritik är en, en annan är allas vår nedärvda förmåga att snabbt och automatiskt skapa ett sammanhang och ”sanning” som vi sedan inte orkar utmana. Lägg till det en önskan om att vara först med nyheter och en formidabel cocktail har skapats. En som kan sänka människor och företag på nolltid. Ingen rök utan eld heter det ju.

Om du eller ditt företag är föremålet för uppmärksamheten, vet du hur du ska hantera det? Det är svårt att värja sig emot när det redan har hänt men det finns några aspekter som man kan ha i åtanke:
• Varifrån kommer informationen som sprids?
• Hur sann är den?
• Vilka konsekvenser får det för mig, min verksamhet och medarbetare?

För företag som hanterar stora mängder kunder, har webben som en viktig säljkanal eller arbetar i branscher som kräver ett stort mått av förtroendekapital – flyg, banker, försäkringar med mera – kan det göra riktigt ont att gå i backen.
Nyckeln för att lösa den här problematiken är förberedelse och systematik. Precis som i allt PR/kommunikationsarbete. Tänk igenom hur du ska bemöta eventuella problem, sätt upp en actionplan med ansvarsområden. Om du råkar ut för en mediastorm kan du metodiskt möta problemen och kanske rent av dra fördel av uppmärksamheten.

Dela inlägg på:Facebooktwitterlinkedinmail
Pär-Magnus Kikajon
Head of Conversation