Vill du verkligen vara i vägen?

Du har kanske märkt det – hur vissa nyhetssajter har infört ett annonsformat som tar över din datorskärm när du är mitt inne i en text. Så i stället för att läsa det du ville letar du efter bortklickningskrysset. Minns du vad du såg och tyckte du om att bli skymd och avbruten i din läsning?

I en allt mer mångfacetterad mediemarknad är det inte särskilt märkligt att exempelvis nyhetstidningarna intensivt söker nya annonsformat och lösningar för att säkra sina intäkter. Take-over-banners, en annonsetta innan man kommer till sajten, reklamsnutten innan du får se videoklippet är alla symptom på det allt mer intensiva medielandskapet.

Men. Det har börjat knorras lite här och var. Inte konstigt. Oavsett om det är i Facebookflödet, på nyhetssajten eller på idrottsevenemanget; reklam som ligger i vägen för upplevelsen är irriterande, störande och det är tveksamt om annonsören hamnar i god dager. Ur ett varumärkesperspektiv är det något att begrunda och ta på allvar för en reklamköpare. Hur påverkar reklamen det målgruppen egentligen vill se? Att få positiva omdömen borde vara grundtanken i all annonsering för att locka till köp av en idé, vara eller tjänst.

Billiga kanaler ökar frestelsen

Konverteringen av mailreklam är synnerligen god med tanke på de mycket låga distributionskostnaderna. Så långt allt väl. Om det inte vore för att spam och mailreklam ligger i vägen för det vi vill läsa – nämligen viktiga mail och är en given källa till irritation. Om jag vore annonsör skulle jag nog tänka mig för både en och tre gånger innan jag drog iväg ett massutskick.

Trots det är det så att bra reklam uppskattas. Om den är välgjord, om den har en bra story, om den får oss på gott humör eller berör. I vissa fall är den till och med efterlängtad. Ica är bara ett exempel. I livsstilsmagasinen, motortidningarna och alla andra intressedrivna publikationer är den målgruppsanpassade reklamen en informationskanal som förstärker upplevelsen för läsaren. Till och med bioreklamen är något som de flesta tar positivt i väntan på huvudfilmen. Det handlar om sammanhang och kvalitet.

Lyckad sponsring fungerar på samma sätt. Väldigt få människor minns reklamskylten på arenan, fler minns regnponchon som sponsorn delade ut och som gjorde att man slapp bli blöt på läktaren. När sponsorn bidrar till att göra upplevelsen mer komplett – via exempelvis infrastruktur som bussbolaget som bjuder på tranport till och från eventet, gratis wi-fi på arenan, laddstationer – har ett starkare band etablerats.

Principen är enkel; om du ställer dig i vägen för upplevelsen och tvingar dig på din målgrupp – räkna med att de verkligen vill välja bort dig. Rejält. Den smartare vägen är att förtjäna uppmärksamhet, berätta om ditt erbjudande och agera inom ramen för den etablerade relationen. Då fungerar marknadskommunikationen.

Dela inlägg på:Facebooktwitterlinkedinmail
Pär-Magnus Kikajon
Head of Conversation