Varumärkesbygge enligt Syre

Det gemensamma för framgångsrika företag är att de har tydliga varumärken.
Att jobba konsekvent med varumärket och dess position i kundernas medvetande skapar bättre förutsättningar för lönsamhet – ett starkt varumärke kan ta mer betalt och när det har nått långt blir också prissättningen friare

Väskmärket Louis Vuitton kan ta rejält betalt för att köparen vill visa sitt ekonomiska välstånd, Breitling likaså, Apple slipper priskriga för att deras elektroniska produkter visar att köparen tänker annorlunda. Det fungerar åt andra hållet också: Skoda är en bra bil som är billig och är simply clever och passar de som inte bryr som om varumärkeshets – en positionering som tilltalar ett stort antal människor.

Framgångsrika varumärken har en sak gemensamt – de har arbetat konsekvent och målmedvetet. Så får vi lov att presentera:

Varumärkesbygget – den lilla checklistan.

  1. ALLT kommunicerar.
  2. Nuläge – Vad har du har med dig i bagaget,
  3. Målsätt – din framtida position, hur omtyckt ditt varumärke ska vara,
  4. Välj dina kanaler utifrån vem du vill nå och hur.
  5. All marknadskommunikation börjar internt. Du har kanske hört och läst det till leda, men om du tänker på första punkten blir det tydligt att alla dina kommunikationsinsatser måste ha stöd.
  6. Berätta din historia. Om inte sant, så sannolikt. (Om du väljer att ljuga måste du göra det med öppet, med charm och bravur så att marknaden gillar dig för att du är en skön typ).
  7. Mät
  8. Komma ihåg att allt kommunicerar

 

Dela inlägg på:Facebooktwitterlinkedinmail
Pär-Magnus Kikajon
Head of Conversation
Taggar