Har du tröttnat på trötta ord?

Det handlar om ord vi har hört (och läst) lite för mycket. En del är buzzwords. Sådana som gör att du tappar uppmärksamheten från det väsentliga i en text.

Här kommer den, utan omsvep – vår lista av ord som har hamnat i medvetandet, överanvända och urvattnade.

Tröttlistan.

  1. Kvalitet
  2. Brinner (i platsannonser)
  3. Levererar (som ett prestationsmått)
  4. Spenderar (om tid istället för pengar)

Bubblare på listan:

  • Synergier
  • Transparent
  • Ett tänk
  • Kredd
  • Konsensus
  • Helhetslösning

Kanske en kombination? Kvalitetstänk.

Om de ovan nämnda orden tillhör dina favorituttryck, misströsta inte: Du är inte ensam. Ibland formulerar vi oss klyschigt lite till mans. Av lathet, måhända. Eller i brist på andra ord, något som det borde gå att undvika. (Till och med för en copywriter.)
Om man lyckas undvika klyschor, adverb och adjektiv när man skriver blir resultatet en text som (oftast) blir bättre, prova själv så får du se.

Har du några egna ”trötta ord”-förslag att på fylla på med? Maila gärna dina förslag till listan, sköna bidrag publiceras med glädje.
Välkommen in i de pleonastiska* ordens värld.

 

*av det grekiska ordet för överflödighet.

Dela inlägg på:Facebooktwitterlinkedinmail
Pär-Magnus Kikajon
Head of Conversation