Tålamod

Smaka på ordet: Tålamod. Tålamod börjar bli en bristvara – inte minst bland marknadsförare som söker idelig förnyelse i den stora reklambruset. Samtidigt är det oftast just tålamodet som skapar vinnare.

Svenska folket gillar reklam – om den är bra. Och bra blir den om den är konsekvent och har charm. Den främsta reklamkanalen är fortfarande TV och det är där bra reklamfilmer t.o.m. blir folkkära. Att Cindy lämnar Icas filmer kommenteras i nyhetstidningarna, Judith och Judith är ett begrepp och deras version av Gangnam funkar utmärkt.

Hårddrar man det är det är tålamodet – att stanna vid ett koncept och utveckla det inom ramen för den ursprungliga idén – som är en avgörande framgångsfaktor. Ica-stig, Comhem, Tele2 med fåret Frank, ”3 och dom andra” tillhör dem som brutit igenom bruset för att de varit tålmodiga och konsekventa – samtidigt som de förändras inom konceptets ramar.

Andra har varit nära men tappat bort bollen på vägen – Teliafamiljen somnade in och blev ersatt av något tråkigare (de hade kanske behövt den som motpol till de politiskt tveksamma affärerna). Gina Tricot använde samma fotomodell i åtta år. Hon signalerade direkt vem som hade nyheter varje vecka – idag är det svårt att skilja Gina från Ellos, eller Cubus eller … ja, hela branschen.

Kill your darlings. Eller inte.

Tricket är att veta när man har något bra och vårda det. Det är minst lika viktigt som att veta när man inte ska gå vidare med ett koncept.

Det finns några saker att ta med sig:

  • Tålamod ska inte förväxlas med saktfärdighet eller tröghet. Det tar tid att bygga styrka i ett varumärke.
  • Gör analysen först – för att säkra att kommunikationen verkligen speglar ditt företag. Och om du tror på idén – kör och låt den verka. När du själv har tröttnat, fortsätt. Då har den börjat sätta sig.
  • Kolla av att målgrupperna inte tröttnar innan du gör det. Om det händer, ta reda på vad som är stör och åtgärda. Det kan ju faktiskt vara så att du inte behöver förändra särskilt mycket.

Framgång bygger ofta på tålamod. Tålamod handlar nog mest om att tåla kritik och mod att vara konsekvent. Och inte byta koncept ”bara för att”.

Har du några funderingar, synpunkter eller andra tillmälen – mejla.

Dela inlägg på:Facebooktwitterlinkedinmail
Pär-Magnus Kikajon
Head of Conversation