Syre i USA #4

Wattman och Webmyrans Johan Hall har kommit hem från USA. Trötta men glada och fulla av ny kunskap. Som att Zyngas logotype egentligen är ägarens bulldog och att Mozilla ser sig själva som underdogs. Hundliv i San Fransisco med andra ord.

Öl, spel och ölspel

På spelproducenten Zynga – med bland annat spelen Farmville och Mafia Wars på sitt samvete, gillar man öl. Så mycket att de har anställt en egen bryggare som ser till att det finns tillräckligt på jobbet. Men så har Zynga sedan Marc Pincus bildade bolaget 2007 haft en öltävling i precisionsdrickning sedan starten. Drick till ett utritat streck på ölglaset i ett svep, den som kommer närmast utses till veckans Glorious beer king/queen. Det lär vara närmast omöjligt att träffa rätt.

Zynga (döpt efter Pincus bulldog Zinga) som producerar spelappar, har ca 1750 anställda och har tagit spelandet utanför de typiska spelkretsarna. Zynga har lyckats göra spelandet i mobilen mainstream.

Hur vet man att ett spel kommer att slå?
Zynga använder Nya Zeeland som testmarknad där den första versionen släpps. Nya Zeeland är avgränsat men är en bra indikator för västvärlden. Om försöket faller väl ut färdigställs spelen helt för lansering på den internationella marknaden.

Mobilspelen drar in stora pengar – spelen som hamnar på appstores top 10-lista drar in ca 1 miljard dollar per år.  För Zyngas del handlar det om drygt 30 miljarder dollar. Pengar som kan investeras i utveckling av nya spel –  finansiera the Beer Guy och  ser till att Redditkändisen the Lemur Guy har något vettigt att göra på dagarna.

wattman, hall och the lemur guy

Wattman, the Lemur Guy och Johan på Zynga

Pionjärer och underdogs

Mosaic, Netscape och Firefox – alla är namn på Mozillas webbläsare och de skapade det visuella internet vi känner idag. En gång var de marknadsledande men idag är konkurrensen hårdare. Explorer har varit med länge men Mozilla har fått nya, starka konkurrenter. Inte minst från Google.  När dessutom mer än 50 procent av all webbtrafik sker via mobiler blir det oftast de medföljande Safari och Chrome som används.

Mozillas webbläsare har alltid varit gratis för användare och så ska det förbli. Utvecklingsarbetet sker till stor del på frivillig basis.
–      Vi arbetar med open source. Cirka 30 procent av utvecklingsarbetet sker hos oss, resten sker av våra fans, berättar Jessica Osorio, marknadschef på Mozilla.

Om programvaran är gratis, varifrån kommer Mozillas intäkter?
–      Vi drar in pengarna via avtal med sökmotorerna. Vi har precis tecknat avtal med Yahoo, de passar oss bra både i storlek och att de som vi är lite av underdogs som vill mer.

 

Epilog:
Efter Mozilla var en officiella delen av vårt besök över. Vi passade på att ta en båttur, få med oss ballonger från en restaurant och gå i säng tidigt. Det måste man om mans ska åka 05:30 för att häcka i Chicago en hel dag medan man väntar in resten av gänget.

/Wattman

Dela inlägg på:Facebooktwitterlinkedinmail