Förkortningar, förkortningar …

I vår nya, sköna värld har det möjligheterna att nå sin målgrupp. Och med ökade valmöjligheter med lika stram budget blir det svårare att välja rätt kanaler.

Dags att sortera lite:
POE är en förkortning för Paid, Owned and Earned media – alltså köpt ytrymme, egna kanaler och förtjänta media – alltså omnämnanden i traditionella och sociala medier. När du planerar din kampanj kan det en god idé att tänka ut hur de ska samverka för bäst effekt.
Vilka medier det slutligen blir handlar om vilka kunder du vill nå, vilka resurser du har och var i köpprocessen kunderna befinner sig. Alltså kommunikationens ABC; ambition, barriär och utmaning (challenge).

Förr beskrevs köpmognadsprocessen ofta som AIDA (Attention, Interrest, Desire och Action) och faktum är att det fortfarande är en ganska bra tumregel att använda när du tänker mediaval. Så här ser vi det:

  • TVs, dagspress, radios och veckomagasin är bästa gren är för att skapa bred uppmärksamhet, intresse och i viss mån efterfrågan.
  • Förtjänt mediautrymme och väl utförd produktplacering är multipelt värd jämfört med betalda reklamplatser.
  • Är din produkt, tjänst eller idé tillräckligt spektakulär kan du skapa uppmärksamhet, intresse och efterfrågan helt i sociala medier.
  • Online via sökord, den egna webbplatsen och butiken är rätt när det är dags för kunden att göra något, att handla.
  • Relationsbyggande, kundvård och generera återförsäljning via sociala medier fungerar utomordentligt bra. Här är kunderna dina vänner som marknadsför dig i sin bekantskapskrets. Skulle de vara dina fiender, då kommer du märka det här först av allt.

Det är kanske läge att lägga till ett ”S” för sharing till AIDA?

 

Ps. Lästips: Anthony Young, Brand media strategy – integrated communications planning in the digital era. Välrenommerad bok i ämnet.

Dela inlägg på:Facebooktwitterlinkedinmail
Pär-Magnus Kikajon
Head of Conversation