Något för alla eller allt för några: Våga välja!

Oavsett vad du har för erbjudande – har du bestämt dig för vilken målgrupp det är som ska älska ditt varumärke?
Det är en tung strategisk fråga där svaret inte kan vara ”alla”.

Betraktar du framgångsrika varumärken märker du har de alla siktat in sig på primära målgrupper: Ikea för prismedvetna inredare, Apple för dem som anser att design är en viktig del av prestandan, Bentley för dem som vill visa sin prestige, Coop för dem som prioriterar gemenskapstanken. Det gäller inte bara konsumentmarknadsföring; det är påtagligt inom B2B eftersom det inte är företag som talar med varandra, det är individer med känslor och preferenser.

Man kan säga att ju mindre man har ägnat sig åt att definiera sin målgrupp, ju bredare ett varumärke är eller ju mer generiskt erbjudande, desto viktigare blir priset för att kunna konkurrera. Matvaruaffärer, bensinmackar, flygresor är allmängods där priskänsligheten är stor. Det är också här vi hittar kundklubbar, förmåner och bonussystem som ska skapa kundlojalitet.

Förmågan att skapa ett egen nisch som varumärke märks kanske extra tydligt när du ska köpa dator. Du kan köpa en bra PC relativt billigt. Det blir kanske en Sony, en Dell, en Fujistu-Siemens. De är alla jämförbara. Eller så köper du en Mac med motsvarande prestanda och får helt enkelt vara beredd på att betala mer. För Macen är ju lite mer än en dator. Apple har lyckats skapa sig en position som fritänkande där de utgår från användarens behov snarare än teknikerns och det har gjort Apple till ett av världens högst värderade bolag. Think different.

Framgångsrika varumärken berättar för alla vad de står för, även för dem som inte är målgruppen. Eller som marknadsföringsgurun Philip Kotler konstaterat:
The art of marketing is the art of brand building. If you are not a brand, you are a commodity. Then price is everything and the low-cost producer is the only winner.

Mer om det här kan du hitta i en presentation av Idris Motee – 60 Minute Brand Strategist:  http://www.slideshare.net/imootee/60-minute-brand-strategist-limited-edition

 

p.s. När man tänker efter är det möjligen Facebook som lyckas med konststycket att vara för alla – men det kostar å andra sidan inget annat än din egen tid att konsumera. Hur mycket skulle du vara beredd att betala?

Dela inlägg på:Facebooktwitterlinkedinmail
Pär-Magnus Kikajon
Head of Conversation