Mer varför än vad och hur – Almedalen 2017

För att nå igenom bruset behöver man inte bara berätta vad man gör, eller hur man gör det. Mycket handlar om varför man gör det man gör och det är oftast den berättelsen som gör skillnad.

Klädmärket Hope har valt en annan väg än den gängse. De har satsat på att skapa kläder som är för män och kvinnor – en jämlikhet i designspråk. Avskalat, tidlöst men också avsexualiserat. Samtliga plagg märks i mans- och kvinnostorlekar.

IAlmedakemmåndag1MG_0881Det är speciellt.
– Den klassiska synen på kvinnligt och manligt mode behöver utmanas och vi inspirera kunder att se bortom kön.

Den inställning är också ett resultat av av grundarna de forna H&M-medarbetarna Ann Ringstrands och Stefan Söderbergs idéer om engagemang och vikten av att förmedla bygga en företagskultur som medarbetarna själva ”äger”.  Om man konsekvent kultiverar ett förhållningssätt, som jämställdhet och sustainability och håller den dialogen levande – blir det mycket enklare för medarbetare att berätta varför Hopes verksamhet är viktig och snarare än att Hope är ett företag som gör kläder.
Kulturen i företaget är helt avgörande för framgången och bygger varumärket – och kunderna sympatiserar med företagets framtoning.

Fotbollskultur

Vännerna på New Republic berättade på sitt mingel om ett nytt samarbete mellan Östersunds FK och Rosengård. Den gemensamma nämnaren är att båda lagen har blivit förebilder och bärare av positiva budskap vid sidan av planen och väcker stor uppmärksamhet för det. I Rosengård har laget ett socialt engagemang som sträcker sig bortom vanlig idrottsverksamhet, in i social trygghet i det vanliga livet – Ett slags mentorskap utanför familjen. Det har bland annat resulterat en egen arbetsförmedling i samarbete med vanliga AF som hjälper unga komma in i samhället. Vid sidan av att vara ett framgångsrikt lag.

ÖFK fungerar på liknande sätt när det gäller en inkluderande läktarkultur som i sig är en förlängning av lagets annorlunda sätt att skapa elitfotboll genom trygghet och annorlunda utmaningar. Kärleken till sporten och bra matcher har visat hur man kan förhålla sig. En match är inte ett krig på liv och död – det är en roligt spel där den som är bäst för dagen vinner.

 

/Pelle – Almedalen, Visby 4 juli

Dela inlägg på:Facebooktwitterlinkedinmail
Pelle Rumert
Creative Director
Taggar