Låt känslorna styra mer

Vi lever i en värld som är nu. Flyktig, osäker, komplex, tvetydig och sprängfylld med teknik. Människor gillar teknik. Och älskar andra människor. Hur gör du för att lyckas?

I den stora mätbarhetens tidevarv, där allt vi gör blir till big data som sedan kan användas i marknadskommunikationen för att nå ut med budskapen vid exakt rätt tillfälle, är det lätt att tro att marknadsföring är en mekanisk maskin. Men det är bara halva sanningen. Big data är bra. Big data med känslor är fantastiskt.

Känslor slår logik och skapar rörelse

Ytterst är vi alla människor som styrs av känslor. Självklart finns det människor som hävdar att deras beslut styrs av logik, speciellt om det handlar om stora affärsbeslut med mycket pengar på spel. Det är i visst mått ett självbedrägeri. Vi är alltid människor som styrs av känslor, oavsett om vi jobbar eller är privata.

Stora beslut är i huvudsak känslostyrda. I vissa fall trotsar de logiken. Hur vet du att du gör rätt när du väljer livskamrat? De flesta blir förälskade, ibland också i ”fel” person och fattar avgörande beslut som påverkar resten av livet. Det är inte statistik, matematik eller logik som styr det valet.

När beslutet väl är taget är känslorna också det som skapar rörelsen. Som skapar lojalitet och gör det till och med mot bättre vetande.

Vad har det här med varumärke att göra?

Det enkla svaret är: En hel del. Varumärkesarbete handlar om att först få människorna i målgruppen att gilla dig – sedan att älska dig.

Precis som i kärlek kan du inte diktera vad föremålet för din ömma låga ska tycka och känna – det enda du kan göra är att visa din uppskattning, respekt och önskan om att den andra tycker om dig för det. Om tycke uppstår kommer den personen att bli din partner och tala väl om dig.

Alltså: Låt andra bygga ditt varumärke. Du kan förse din omvärld med materialet – genom ditt sätt att göra affärer, ditt sätt att berätta om drömmar och känslor och genom att dela med dig av dem i din kommunikation. Låt människor bli en del av din dröm. Sedan är det de som tar vid och skapar ditt varumärke. Det är dina kunder som har makten och de kommer att reagera med sitt hjärta. Om du delar en historia som berör.

Människor söker inspiration

Gå från mekanisk bearbetning, matematik och statistik (som är allmän egendom) till bra historier som människor vill delta i och berätta vidare om du vill lyckas bättre än konkurrenterna.

Använder du ingredienser som mystik, sensualism och intimitet i din kommunikation – sådant som skapar stora känslor – kan du få människor att vara med och föra din historia vidare till andra.

Med tekniska möjligheter som exempelvis selektering, seo/sem, och programmatics kan du träffa dina kunder precis när de vill bli inspirerade och roade. När känslor och idéer tar stöd i tekniska möjligheter – det är då omvälvande idéer får fart och det är så du startar en rörelse. Låt inte fakta komma i vägen för ditt goda omdöme.

 

PS. Har du möjlighet att lyssna till Kevin Roberts från Saatchi&Saatchi – gör det.

 

 

Dela inlägg på:Facebooktwitterlinkedinmail
Pär-Magnus Kikajon
Head of Conversation