Hur gör du när du flirtar?

Likheterna mellan en uppvaktning och varumärkesarbete är slående och det finns förstås olika sätt att bli uppmärksammad när du vill väcka intresset hos den som är föremål för din ömma låga. Så hur gör du för att bli älskad och förbli älskad, får vi komma med några av tankar?

 

1. Var så snygg du kan.

Den som är snygg är mer attraktiv. Det finns något som kallas för kärlek vid första ögonkastet och förälskelsen börjar ofta på utsidan. För ett varumärke spelar det visuella en stor roll och det som påverkar den visuella uppfattningen hos din målgrupp ÄR viktigt. Att känna till de visuella koderna i din målgrupp gör att du också kan visa upp dig på rätt sätt från början.

 

2. Få den du gillar att ta steget att lära känna dig.

Du har större framgång om du undviker att tränga dig på och störa. Däremot kan du göra det enkelt för den du gillar att komma i kontakt med dig. Lättsamt och utan allt för stora krav. Vem vill gifta sig efter första dejten?

Som varumärke handlar det om att vara tillgänglig och enkel att nå. Låt kunderna ta reda på vad ditt varumärke står för – gillar de ditt varumärke är har du kommit lite närmare ett bra förhållande.

 

3. Bli sedd – visa upp dig!

Om du har noterat intresse från den du vill ha i ditt liv – se till att personen ser dig tillräckligt ofta för att påminnas om hur förträfflig du är och tillräckligt sällan för att du inte ska vara påträngande. Att visa upp sig överallt hela tiden för den du vill ha fungerar bara om det verkligen var kärlek vid första ögonkastet, vem vill ha en stalker?

För varumärket innebär det att du behöver ha koll på var dina kunder befinner sig för att nå maximal uppmärksamhet. Du behöver se till att din målgrupp verkligen känner igen dig och dina budskap. Det handlar inte bara om utseende, det handlar också om hur du kommunicerar och uttrycker dig.

 

4. Kroppsspråk

Att tala är silver, att göra är guld. När den du vill ska tycka om dig är det en kombination av ord och handling som gör att intresset ökar. Eller minskar.

För ditt varumärke är det alltså viktigt att du verkligen ÄR serviceminded om du säger det och att du bevisar det hela tiden. Lyckas du inte med det kommer inte din målgrupp att lita på dig och dumpa dig så fort alternativen visar sig. Det fina är att om du istället fortsätter att visa din omtanke i alla lägen – då är du en vinnare.

 

5. Karaktärsdrag och delade värderingar

Delade värderingar är ofta en av grundstenarna i ett lyckat äktenskap. Du kanske känner igen dig i det. Det är på samma sätt i förhållandet till de varumärken som konsumenter omger sig med, finns det en koppling mellan värderingar, attityder och övertygelser blir banden starkare. Det finns mängder med exempel; ekonomisk som Ikea, naturlig som Body Shop, tuff som Harley Davidson är bara några bland otaliga.

 

6. Känsloöverföring.

”Varje situation som påverkar oss känslomässigt ökar möjligheten att bli förälskad”. Det kallas känsloöverföring och förklarar bland annat varför så många människor blir förälskade i framgångsrika musiker eller skådespelare – de känslor de skapar i sin konst förs över till dem själva som individer.

Att identifiera något eller någon som alla gillar och föra över den känslan till ditt varumärke skapar en stark association som du kan dra nytta av. Känslor är oerhört starka påverkare när det gäller varumärken – kan du skapa en koppling till positiva, varma känslor ökar sannolikheten att just du blir vald. Du behöver inte vara tekniskt bättre eller billigare, det räcker med att du väcker rätt känslor.

 

p.s. Gillade du det här inlägget? Kontakta oss gärna eller dela.

Dela inlägg på:Facebooktwitterlinkedinmail
Pär-Magnus Kikajon
Head of Conversation