Du har fler val än spray and pray

Medielandskapet är numera en smula vildvuxet. Nya kanaler poppar upp hela tiden och det kan vara bra att besinna sig och fundera på OM man ska hänga på i allt det nya eller excellera i det redan etablerade.

Vi har kommit förbi tiden då bredd och frekvens räcker för att fånga kunders och konsumenters intresse. För att göra rätt handlar det om att formulera sig vid rätt tillfälle, på rätt plats till rätt person.Det pågår en virvelstorm i medievalen men det underlättar om du manövrerar med eftertanke.

Några saker att reflektera över innan du kastar dig ut i virveln:

  1. Du måste inte köpa annonsplatser i alla lägen. Du kan sponsra, sampla eller använda dig av PR-kanaler för att skapa uppmärksamhet för ditt varumärke och erbjudande.
  2. Utgå inte från att det är nödvändigt att använda breda medier. Det nya medielandskapet innebär att du kan vara ytterst selektiv i ditt urval – intressestyrt, demografiskt eller … ja, alternativen är många. Spray and pray är dyrt.
  3. Kommunikation är en dialog snarare än en monolog. Idag är kunder/konsumenter vana vid dialog, de har åsikter om dig och kan göra sig hörda. Det är en fantastisk möjlighet för ditt varumärke att skapa verklig lojalitet och få hjälp att sprida dina budskap.
  4. Bara för att medieutbudet är magnifikt innebär det inte att du måste vara med överallt. Tvärtom, ditt budskap kan bli störande om det dyker upp överallt och dina kunder ledsnar på dig. Vem vill det?
  5. Exponering är inte likställt med engagemang. Bara för att du syns betyder det inte att ditt budskap är relevent för målgruppen där och då. Eller ens sedan. När du upplevs tillföra något blir du viktigare och kan skapa engagemang som driver din försäljning.
  6. Mer är inte alltid bättre. En annons med många erbjudanden blir inte mer effektiv än den med få. En 60 sekunders reklamfilm är inte effektivare än en 30-sekundare. Bara dyrare och svårare.
  7. Följ inte enbart givna mallar. De är bra för att skapa en utgångspunkt att diskutera men mediaval är inte, och kommer aldrig att bli en exakt vetenskap. Det är ju människor med olika liv, värderingar och utgångspunkter du talar till.

Med en dos nyfikenhet och en dos sunt förnuft och rätt kanalval når du din målgrupp något av värde för dem, en förutsättning för deras engagemang.

Dela inlägg på:Facebooktwitterlinkedinmail
Pär-Magnus Kikajon
Head of Conversation