Du är inte så rationell som du tror.

Det är ingen. Nobelpristagaren Daniel Kahnemans bok ”Tänka, snabbt och långsamt” är för dig som vill få grepp på kommunikation och hur vi människor är funtade.
Den har en hel del med reklam och marknadsföring att göra.

Vad är det som gör att viss kommunikation funkar bättre än annan och varför gör den det? Svaren ligger i hur våra hjärnor arbetar – enligt Kahneman har vi två olika tankesystem som arbetar parallellt: Det ena sköter sig helt själv, initieras av intryck och agerar blixtsnabbt, det andra är då vi medvetet tänker och analyser, aktivt söker logiska svar på problem – en långsammare och jobbig procedur.

Eftersom de flesta av oss vill framstå som intelligenta, rationella, tänkande och logiska kan det bli lite jobbigt att konstatera att vi hela tiden försöker hitta genvägar och låta det  snabba systemet hitta lösningar. Vi föredrar att inte tänka efter (det är ju jobbigt), vi gissar, vi har förutfattade meningar och hittar samband där det inte finns några eftersom det sker helt utan ansträngning. Det här får en del konsekvenser för kommunikation och marknadsföring. Bland annat:

• Fler samtidiga budskap förvirrar mer än de tillför eftersom vi som läsare aktivt måste sortera och värdera. Vilket vi oftast inte vill. Ju mer detaljerade vi är i argumentation och beskrivning, desto mindre minns läsaren.

• I en kamp mellan emotionella och rationella argument vinner de emotionella.

• Humor är ett effektivt vapen får att få människor att lyssna.

• ALLA har förutfattade meningar och vi är obenägna att ändra dem. Hjärnan söker minsta motståndet, därför har vi svårt att ändra ståndpunkt.

Det här är egentligen inga nyheter. Icke desto mindre förbises de här punkterna ideligen i marknadskommunikation. Det beror förstås på att vi som människor ofta har en övertro till vår egen förträfflighet, speciellt om vi är framgångsrika och får det bekräftat. Fast om man får tro Kahneman är det ett självbedrägeri, eftersom det mesta handlar om slumpen ändå.
Läs boken, så förstår du mer.

Dela inlägg på:Facebooktwitterlinkedinmail
Pär-Magnus Kikajon
Head of Conversation