Content is king…

En färsk undersökning som genomförts av Sveriges annonsörer visar att den starka trenden kring innehållsmarknadsföring – Content Marketing håller i sig. 53 % av de tillfrågade medlemsföretagens marknadschefer säger att de kommer att öka sina investeringar i content marketing under 2014.

En förklaring till att marknadsföring med hjälp av kvalitativt innehåll fungerar, är att den skapar ett tydligt mervärde för mottagaren.

  • Vi blir alltmer selektiva i vårt informationssökande till följd av att bruset i de uppkopplade mediekanalerna hela tiden ökar. Ingen vill ha eller orkar med skräp.
  • Bra Innehåll som stärker eller bekräftar bilden av det ditt varumärke står för, stärker banden till din målgrupp. Om du levererar lite mer än vad som förväntas, blir upplevelsen av ditt varumärke bättre.
  • Bra innehåll som skapar nytta, löser problem eller ger mottagaren en bra upplevelse har en tendens att ”få fötter”. Man delar gärna med sig av en bra historia eller värdefulla tips och råd.
  • Bra historier förmedlas gärna och kanske bäst ”mun till mun”. Har du tänkt på varför sociala medier kallas för just ”sociala”? När människor pratar med varandra om ditt företag eller ditt varumärke och själva för berättelsen vidare, då har du nått så högt det går i värdekedjan.
  • Varumärken kan likt hus byggas av duktiga byggmästare. De kommer dock att ägas av de som befolkar dem. Om du vet vad ditt varumärke står för och vad din målgrupp vill ha så har du fantastiska möjligheter att ta position och göra ditt varumärke till en del av mottagarens egen historia.

En inte alltför vågad gissning är att mer pengar i 2014 års marknadsbudgetar kommer att läggas på produktion av kvalitativt innehåll. I kombination med sjunkande mediakostnader och sociala medier är detta ett framgångsrecept.

En utmaning för många kommer dock att vara insikten om vad som driver och utvecklar det egna varumärket, den egna affären och hur detta ska kommuniceras.

Om detta tipsar branschkollegan JG Communication:

”11 anledningar att börja med Content Marketing” »

Här berättar Andy Wiedlin, Chief Revenue Officer på BuzzFeed om hur Content Marketing skapar intäkter »

 

Dela inlägg på:Facebooktwitterlinkedinmail
Thomas Boström
Byråchef/Projektledare