Berätta din egen historia

Varför ska man berätta? Faktum är att det kommer att berättas om dig och ditt företag oavsett om du vill det eller inte. Hur du bemöter dina kunder, hur begåvat du löser deras problem och om du är förtroendeingivande. I det perspektivet blir det närmast självklart att själv ta kontroll över en del av din historia så att den stämmer med dig, ditt företag och din profil.

Det har nog alltid funnits historier om företag, om medarbetarna och hur de började. Historier som hjälper till att skapa ett företags själ. Internt hjälper det till att skapa en gemensam företagsanda och en emotionell drivkraft i arbetet. Intern storytelling kan vara en avgörande framgångsfaktor för ett företags externa framgångar. Historierna om Ingvar Kamprads småländskt ekonomiska sinne fungerar både internt och externt.

Det finns förstås mängder av sätt att berätta sina historier. En del använder reklam, andra väljer att berätta muntligen eller via sociala medier. Det gemensamma för alla delarna är att den som lyssnar vill lyssna och det enda sättet att lyckas är att berätta sin story på ett intressant sätt.

På journalistutbildningarna lär man ut nyhetsvärdering – alltså vad som blir en bra story. Av en händelse passar mycket in på storytelling: Ligger berättelsen geografiskt nära eller nära i tid, är den mänsklig, oväntad, finns en konflikt, vilken konsekvens får konflikten, finns en framträdande eller välkänd person och är storyn underhållande? Då är du på banan.

Kortlistan för en story

  1. Vem handlar den om?
  2. Vem ska höra den och varför ska de lyssna?
  3. Vad vill du ha sagt? Sensmoralen?
  4. Var finns dramatiken, konflikten?

Grunden är att din berättelse lyckas bättre om den är mänsklig  och de emotionella värdena i den kan fungera som en kompass – för medarbetare och kunder. För att fungera bra behöver berättelsen vara sann, eller åtminstone sannolik. En osannolik historia kan båda vara fantastisk och underhållande – men skulle den dessutom vara sann tar den skruv ordentligt. Då berättas den vidare av lyssnaren. Det är viral marketing på riktigt.

Dela inlägg på:Facebooktwitterlinkedinmail
Pär-Magnus Kikajon
Head of Conversation