B2B är lika med P2P

Traditionellt har B2B-marknadsföring handlat om att visa produkter eller tjänster, dess prestanda för att sedan överlåta till kunden, läsaren, att själva sortera och förstå förträffligheten med erbjudandet. Är inte det lite märkligt?

Marknadskommunikationen riktad till företag sker egentligen på samma villkor som konsumentkommunikation. För att få verkan blir den insikten kanske ännu viktigare i B2B-kommunikation.

  1. Business 2 Business är egentligen Person 2 Person. Kundföretaget representeras alltid av människor – som har känslor.
  2. Ju mer komplext ett erbjudande är, ju viktigare blir de emotionella värdena och intrycken.
  3. Word of mouth är fortfarande den starkaste marknadspåverkaren – enligt Forrester Research anger 84 procent att WOM påverkat köpbesluten. Vi lyssnar på de som har provat säljarens vara eller tjänst, om de dessutom är kända gör vi det i ännu högre grad.

Så vad innebär det?
Sätt dig in i kundens situation, se problemet ur kundens perspektiv. Ta med de emotionella värdena och förenkla bilden av vad du löser för problem. Berätta hur tryggt och säkert du gör det.

Ett sätt att berätta det är att förändra sin kommunikation och skapa likeability. Då handlar det inte om att skaffa gilla-tummar i sociala medier – snarare skapa marknadsföring med personlighet, som särskiljer sig. Via köpt reklamplats, hemsidor, sociala medier och för all del, välformulerade brev.

Använd dem som gillar dig och ditt erbjudande – ge dem mervärden som uppmuntrar dem att berätta om dig i ännu mer positiva ordalag.

Som människor gillar vi att lära oss saker på våra villkor och tricket är att erbjuda just det. Riktigt bra reklam stör inte, den inspirerar och om du är den som inspirerar och förstår kundens verkliga behov – då har du ett försprång framför dina konkurrenter.

Dela inlägg på:Facebooktwitterlinkedinmail
Pär-Magnus Kikajon
Head of Conversation