Alla älskar en bra historia

Vad skiljer en bra berättelse från en dålig? Det första är förstås att man har en historia att berätta. Det andra är att språket är anpassat för den man vänder sig till. Och det tredje och avgörande är h u r historien berättas.

Hjärnan strävar efter att förstå sammanhang och fyller med hjälp av vår fantasi i tomrum. Men om de vita fläckarna blir alltför många, till exempel om berättelsen missar att etablera vem det handlar om, var man befinner sig eller när allt inträffar blir det obegripligt. En bra historia dör med andra ord i samma ögonblick som du berättar den på fel sätt.

Det här visste de gamla grekerna för flera tusen år sedan. Vi fungerar på samma sätt nu som då. Möjligen är vi mer otåliga idag, och det ställer ytterligare krav på att berättelsen har rätt upplägg för att verkligen nå fram.

Den dramaturgiska kurvan är nyckeln. Den används med framgång i olika variationer inom teater, film, litteratur och reklam. Med rätt beståndsdelar blir berättelsen inte bara begriplig – den fångar oss och blir omöjlig att värja sig mot. Precis som vi vill. Allt annat är bortkastad tid.

 

blogg_brahistoria_dramatiskkurva

Den klassiska dramaturgiska modellen i korta drag:

  • Anslag – inledning som skapar förväntningar, ger en hint om handingen
  • Presentation – klargör karaktärer och huvudkonflikt
  • Fördjupning – ger oss bakgrund, beskriver hjälte och bov, skapar sympati
  • Upptrappning – konflikten eskalerar
  • Vändningar – ett antal överraskningar, nya förutsättningar
  • Klimax, upptrappningen når sin topp, konflikten avgörs
  • Avtoning – problem reds ut, känslor bearbetas, sensmoralen serveras

Ett exempel inom reklamvärlden med ett tydligt dramaturgiskt grepp är telecomleverantören 3:s Mannen från U.N.C.L.E.-inspirerade ”Mannen från 3” som rullat i tv sedan 2012.

Men man behöver inte alltid ta den långa vägen. Storytelling kan med fördel kokas ner till de viktigaste ingredienserna. Kevin Allen, Ragan´s PR Daily, har en lysande metafor:
“Man, Bear, Door.” Din protagonist (personen) vill något (gå ut genom dörren) men något står i vägen (björnen).  Det här är en berättarmodell i sin enklaste form, där konflikten är så uppenbar att hjärnan inte kan motstå att skapa egna bilder.
Som en bra historia ska göra.

Dela inlägg på:Facebooktwitterlinkedinmail
Helena Bredberg
Copywriter/Content Creator