2,8 sekunder

Det är så länge en genomsnittlig vuxen person orkar hålla intresset uppe: Alltså en rubrik eller 140 tecken. Vi har blivit rubrikläsare.
I alla fall om man får tro Peter Shankman, amerikansk författare och entreprenör inom marknadskommunikation. En kommunikativ utmaning om du vill nå igenom med argument och budskap.

Och hur löser man det? Genom att skriva bra och göra det kort. Servera ditt budskap lättförståeligt och i små munsbitar. Information som din läsare faktiskt blir nyfiken av, som driver läsningen vidare. Det finns ett buzzword för det här: Att skapa ”Snackable content”, innehållsrika munsbitar.

Tankgången är ungefär så här:
I det moderna samhället blir vi alla bombade av budskap och information. I bruset blir det alltså viktigare för att bli snabbare på att fånga uppmärksamheten och att göra det genom att berätta med text, i bild eller rörligt – något som läsare tycker är lika intressant som du gör.

Men man ska inte bjuda på hela chipspåsen på en gång – man ger lite i taget. Är det gott kommer den bjudne tillbaka och vill ha mer av det som bjuds.
Förresten, kul att du fortfarande är med och läser, du har ju uppenbarligen ägnat det här mer än 2,8 sekunder.

Det finns fler skäl än ett till att ägna sig åt snackable content:

  • Antalet små skärmar, som exempelvis smartphones, små surfplattor ökar. Alltså vill vi egentligen ha kortare läsningen än den här texten.
  • Vi konsumerar information och media både mer och snabbare.
  • Du kan visa djup, insikter och kunskap i korta budskap, videor med mera. Speciellt om du och målgruppen har liknande erfarenheter eller delar historier. (Albert Einstein skrev E= mc2 och för en fysiker förklarade han då hur energi och massa förhåller sig till varandra och hur massa konverteras till energi i hela universum.)

Det är rimligt att anta att din målgrupp knappast kommer att bli mindre otålig med tiden.
Tack för att du har läst så här långt.

 

P.s. Som kontrast till detta fungerar sökmotorerna tvärt om: Ju längre text, desto viktigare och därmed högre sökmotorrankning. Mellan 6 000 och 12 000 tecken. Som jämförelse är den här texten ca 2400 tecken.
Så det är förstås läge att bestämma sig för om du skriver för sökmotorer eller människor.

Mer om snackable content:

http://www.inma.org/article/index.cfm/49968-the-average-adult-attention-span-is-seconds-roughly

http://mashable.com/2013/04/29/snackable-content-buzzword/

Dela inlägg på:Facebooktwitterlinkedinmail
Pär-Magnus Kikajon
Head of Conversation