Syre i USA #1

Magnus Wattman har följt med Webmyrankollegan Johan Hall och Mid Sweden Chamber of Commerce till San Fransisco och Silicon Valley. Fullpackade dagar väntar, idag tisdag blev det bland annat ett besök på Spotify.

Framme. San Fransisco är stort och soligt. När vi väl kommit fram efter en låååång flygresa och incheckning till vår lägenhet (nyckeln låg för övrigt på marken utanför dörren) så har vi installerat oss.

Tisdag 29 september, Spotify

Det svenska företaget Spotify med 80 miljoner användare har etablerat kontor i San Fransisco. Skälet är att stora delar av industrin finns här. Färre flygresor och snabbare möten främjar utvecklingen.

Hade Spotify blivit vad det är om de hade startat i SF?
Troligen inte. Att de började i Sverige var otroligt viktigt enligt dem själva – ”nedladdningskulturen” i Sverige gjorde att Spotify snabbt fick fäste. Det blev enkelt och lagligt att streama musik.

Största konkurrenten?
Det är inte Apples iTunes eller iMusic, som man kan tro. Snarare betraktas Youtube som den stora konkurrenten. Youtube har blivit lite av en sökmotor för musik.

Spotifys nya gröna färg, varför?
När Spotify skapade sin logotyp var det viktigt att vara unik, bland annat genom att välja en sällan använd grön nyans. Med tiden har fler logotyper dykt upp med exakt samma färgblandning och det var läge att börja om och leta upp en ny, särskiljande grön nyans. Att sociala medier, framför allt twitter, exploderade av kommentarer om den nya ”fula” gröna färgen blev egentligen en bekräftelse: Att så många bryr sig och pratar om färgen visar att Spotify är viktigt.

Slutligen fick vi med oss ett tips – ska man ha bra programmerare ska man söka i Finland. Där finns stor kompetens i programmering av operativsystem och annan tung programmering. Bra att veta.

I morgon blir det besök på Nordic Innovation House, besök på Stanford University och Google.

/Wattman

Dela inlägg på:Facebooktwitterlinkedinmail