Inkassoföretaget Lindorff sätter fokus på konsumtionsbeteende

Lindorff är ett av Europas ledande företag inom kredithantering. För att öka både kännedomen om företaget och den digitala närvaron vände sig Lindorff till Syre. I det samarbetet växte Konsumtionsprofilen fram, ett självskattningstest för att identifiera konsumtionsbeteende som visar om man är i rikzonen för att allvarliga ekonomiska problem.

Att fastna i skuldfällan innebär stora problem, speciellt för yngre människor som hindras från att komma vidare i livet. Lindorff har tagit positionen som den ”omtänksamma experten” och har de senaste åren satsat mycket på information till unga. I det här fallet ville man nå ut till en större målgrupp.

– Vi har en inställning om att alla vi kommer i kontakt med ska få en bättre ekonomi och många kanske inte tänker på orsakerna till att deras ekonomi haltar, säger Jörgen Utgren, ansvarig på Lindorff. Vi tror att kunskap och attityder är nyckelfrågor i den privata ekonomin så vi vill hjälpa människor till insikt.

Utmaningen i uppdraget var att hitta en modell för att få fram faktaunderlag. Siffror som kunde användas för att både skapa uppmärksamhet för Lindorff och medvetandegöra hur vi konsumenter förhåller oss till ekonomiska frågeställningar. Idén om ett digitalt test utarbetades, med frågor som formulerades med omsorg ur ett beteendevetarperspektiv.

Konsumtionsprofilen byggdes som en responsiv sajt, med 14 frågor som besvaras med kryssalternativ. Testet leder fram till ett resultat med en rekommendation för att få bättre koll på sin ekonomi och därmed undvika problem. Hittills har över 12 000 personer deltagit, varav cirka hälften när sajten lanserades i början av 2015 och resterande under april månad 2016.

– Hittills har vi överträffat målet med 30 procent! Testresultaten gör inte anspråk på att vara evidensbaserade, men svaren har gett oss underlag för att dra enkla slutsatser om attityder till ekonomi ner på länsnivå. Till exempel att kvinnor är mer oroliga för sin ekonomi än männen. Utifrån det har vi formulerat och spridit budskap som gör Lindorff relevanta i nyhetsflödet, förklarar Pär-Magnus Kikajon.

Kampanjen pågår fortfarande.

Besök konsumtionsprofilen.se och gör testet »

I arbetsgruppen ingår Jörgen Utgren, Lindorff, projektledare Göran Bärnsten, kreatör Pär-Magnus Kikajon, art director Pelle Rumert, och pr-strateg Mia Forsgren på Syre. Jonas Hjalmar Blom på Rodolfo var med och lämnade beteendevetarperspektiv på frågorna, mediabyrån MEC ansvarade för digital spridning och Noc stod för den tekniska webblösningen.

Ramirent i ny skepnad

Ramirent är ett av Europas ledande företag inom maskinuthyrningsbranschen. De erbjuder helhetslösningar av hög klass, som kombinerar maskiner med service och kunskap. En stor fördel för den som vill ha koll på både säkerhet och budget.

Årewebb åt Åre kommun

I Åre kommun bor omkring 10 000 personer över en yta som sträcker sig från fjällvärlden i väster ända ner mot Storsjön. Här ska service och medborgarinformation för alla invånare säkras. Webben är ett viktigt verktyg och en central delen i det arbetet.

Expand your comfort zone

Woolpowers serie slätstickade Lite-plagg är bäst när det är lite varmare eller när du rör dig intensivt. Vi är inte lite stolta över att ha varit med från de första förpackningarna till kommunikationskonceptet.

Smart Microfiber Systems

Det går att städa smartare och mer miljövänligt utan att använda kemikalier. Det svenska bolaget Smart Microfiber Systems arbetar intensivt med att skapa och marknadsföra produkter som gör kemikalierna i hushållen färre. Vi på Syre är stolta att vara en del i det arbetet.

Att nå resultatet i butiken

Atrias varumärken kommer vi i kontakt med nästan dagligen när vi går i matbutiken. Lithells, Pastejköket, Arboga Pastej, Lönneberga, Ridderheims är några av de goda varumärkena som står till buds. Syres uppdrag går ut på att skapa action i butik.

Lindorff: Oroar du dig för din ekonomi?

Inkassoföretaget Lindorff har som målsättning att alla de kommer i kontakt med ska få en bättre ekonomi. Ett sätt att göra det är att fästa konsumenternas uppmärksamhet på sin attityd runt konsumtion, pengar och skulder med sajten konsumtionsprofilen.

Webb åt PR-byrån Westander

Westander är en av Sveriges mer tongivande PR-byråer. Tydlighet och öppenhet är ett några av deras förtjänster som vi hade med oss när vi fick förtroendet att utforma deras nya webbplats.

Jahwa

När människor träffas i Sverige är ofta en av de första frågorna: Vill du ha kaffe? Jahwa är kaffeleverantören som insett att gott kaffe är viktigt. Och att proffsigheten måste synas.

Clas Ohlson by Smart

Smart Microfiber introducerar hörsten 2014 ett helt nytt sortiment rengöringsprodukter som ska säljas via Clas Ohlsons butiker under varumärket Clas Ohlson by Smart. Vi är stolta över att ha fått uppdraget.

Inlandsbanan

Resan är målet, heter det ibland. I fallet Inlandsbanan är det kanske mer påtagligt: Att ta tåget och upptäcka Norra Sveriges inland har länge varit ett populärt nöje. Men inlandsbanan är mer än ett semesternöje, det är en godsled som är viktig för inlandskommuner.

Biathlon: Lights, camera, action

Trots stora svenska framgångar var Skidskytte, eller Biathlon som det heter internationellt, inte speciellt attraktivt 2006. En idrott som levde i skymundan vid sidan av längd och alpin åkning. När Sverige och Östersund skulle stå värdar för VM 2008 var det dags att göra något.

Det nya #Skidflyget

I och med att Malmö Aviation har valt att gå in på flera av skidförbundets grenar fanns ett behov att kommunicera det: Sveriges bästa affärsflyg är det nya #skidflyget. Med hjälp av välkända skidprofiler och ett "eget" plan.

Återbäring för den goda saken.

När Länsförsäkringar Jämtland skulle dela ut återbäring 2016 tog de tillfället i akt att ge mottagarens möjlighet att stödja några välgörenhetsorganisationer.

Malmö Aviation: Världen utanför fönstret

Malmö Aviations lokala kampanj för Östersund blev Malmö Aviations nationella höstkampanj. För utanför fönstret finns ju mer än Jämtland om man flyger med Malmö Aviation.

Ska ett inkassobolag verkligen hjälpa unga att ta kontroll?

JA, säger Lindorff, ett av Sveriges ledande inkassoföretag. Det är dags att göra något åt det faktum att 40 000 unga vuxna i åldrarna 18–25 år har sammanlagt 1,2 miljarder i skuld hos kronofogden.

Åre Kapitalmarknadsdagar – business i snö

Åre Kapitalmarknadsdagar har vuxit i betydelse som nätverksplats för norra Sveriges affärsliv. Inramningen med skidåkning, seminarier och nätverksträffar på det spektakulära Copperhill i Åre har gjort evenemanget till en succé. Syre fick ännu en gång uppdraget att arbeta fram ett nytt tema.

Krokoms kommun: DNA för växtkraft

I samband med Krokoms arbete med sin kommunikationsplattform 2012 fick vi på Syre uppdraget att se över Krokoms visuella identitet. Arbetet omfattade allt från den grafiska profilen till en ny kommunwebb.