Woolpower: Lite varmare, mycket skönare

Woolpower Original med sin ullfrotté exporteras över världen och är närmast unik i sin förmåga att få dig att hålla värmen när det är kallt. Den nya serien slätstickade Lite-plagg är bäst när det är lite varmare eller när du rör dig intensivt. När man går utanför komfortzonen.

Sommarn då?

Woolpower producerar ullunderställ och -strumpor som exporteras till hela världen där det är viktigt att hålla värmen. Alla plagg sys i Östersund där företaget föddes för ca 40 år sedan. Ullen kommer från merinofår som betar på Andernas sluttningar i Argentina där de slipper skadliga parasiter. För Woolpower är ansvar och hållbarhet viktiga frågor och företagets produktion och produkter har goda hållbarhetsprestanda ur socialt, ekologiskt och ekonomiskt perspektiv.

De varma plaggen har en given högsäsong men resten av året? Woolpower arbetade fram produktidén Lite. Tunnare, slätstickade underplagg som fungerar utmärkt för den som är aktiv och gillar att vara ute även när det är lite hurvet, som man säger i Jämtland.

Att introducera den nya produkten i den hårt konkurrensutsatta fritidsunderställsbranschen kräver att man tänker lite annorlunda och töjer sina gränser. Expanding the comfort zone, så att säga.

Det blir mer Lite

Syre har haft förmånen att vara med på hela resan, från den första skälvande prototypen till den form och budskap som introducerats. Plaggen är svarta, sydda med gröna sömmar som syns. Det blev också grundfärgsättningen på förpackningar och logotyp – svarta kartonger, grön logotyp. Förpackningarna är avsedda för att ge en känsla av premium som motsvarar produkternas prestanda. I samband med förpackningsdesignen har vi också arbetat fram butiksmaterial och annat printmaterial som använts i introduktionsarbetet för Woolpower Base Lite.

Vi valde att använda ett bildspråk som sätter användaren i sitt sammanhang, att betraktaren kan sätta sig i utövarens kläder och gå utanför sin komfortzone. Expand your comfortzone blir en uppmaning och Woolpower Base Lite blir det självklara underplagget i de småkalla, fuktiga miljöerna.

Det kommunikativa konceptet Expand you comfort zone började användas våren 2015 i traditionella och digitala medier i samband med att nya Lite-plagg presenteras. I konceptet ingick även ett sätt att beskriva Woolpowers inställning till hållbarhet: Responsibly Made in Sweden.

Vi har bara börjat resan

Introduktionen av Lite till butiker och till konsumenter har gått mycket bra. Satsningen intensifieras under 2015 med en mer målgruppsinriktad marknadsföring.

Trenden pekar fortsatt uppåt för både Woolpower original och Woolpower Lite. Det är vi stolta över att bidra till.

Arbetsgrupp: Göran Bärnsten projektledare, Pelle Rumert AD, Pär-Magnus Kikajon copy, Magnus Wattman original och Karin Sundström, marknadschef Woolpower. Kampanjfoto: Gösta Fries.

Ramirent i ny skepnad

Ramirent är ett av Europas ledande företag inom maskinuthyrningsbranschen. De erbjuder helhetslösningar av hög klass, som kombinerar maskiner med service och kunskap. En stor fördel för den som vill ha koll på både säkerhet och budget.

Årewebb åt Åre kommun

I Åre kommun bor omkring 10 000 personer över en yta som sträcker sig från fjällvärlden i väster ända ner mot Storsjön. Här ska service och medborgarinformation för alla invånare säkras. Webben är ett viktigt verktyg och en central delen i det arbetet.

Expand your comfort zone

Woolpowers serie slätstickade Lite-plagg är bäst när det är lite varmare eller när du rör dig intensivt. Vi är inte lite stolta över att ha varit med från de första förpackningarna till kommunikationskonceptet.

Smart Microfiber Systems

Det går att städa smartare och mer miljövänligt utan att använda kemikalier. Det svenska bolaget Smart Microfiber Systems arbetar intensivt med att skapa och marknadsföra produkter som gör kemikalierna i hushållen färre. Vi på Syre är stolta att vara en del i det arbetet.

Att nå resultatet i butiken

Atrias varumärken kommer vi i kontakt med nästan dagligen när vi går i matbutiken. Lithells, Pastejköket, Arboga Pastej, Lönneberga, Ridderheims är några av de goda varumärkena som står till buds. Syres uppdrag går ut på att skapa action i butik.

Lindorff: Oroar du dig för din ekonomi?

Inkassoföretaget Lindorff har som målsättning att alla de kommer i kontakt med ska få en bättre ekonomi. Ett sätt att göra det är att fästa konsumenternas uppmärksamhet på sin attityd runt konsumtion, pengar och skulder med sajten konsumtionsprofilen.

Webb åt PR-byrån Westander

Westander är en av Sveriges mer tongivande PR-byråer. Tydlighet och öppenhet är ett några av deras förtjänster som vi hade med oss när vi fick förtroendet att utforma deras nya webbplats.

Jahwa

När människor träffas i Sverige är ofta en av de första frågorna: Vill du ha kaffe? Jahwa är kaffeleverantören som insett att gott kaffe är viktigt. Och att proffsigheten måste synas.

Clas Ohlson by Smart

Smart Microfiber introducerar hörsten 2014 ett helt nytt sortiment rengöringsprodukter som ska säljas via Clas Ohlsons butiker under varumärket Clas Ohlson by Smart. Vi är stolta över att ha fått uppdraget.

Inlandsbanan

Resan är målet, heter det ibland. I fallet Inlandsbanan är det kanske mer påtagligt: Att ta tåget och upptäcka Norra Sveriges inland har länge varit ett populärt nöje. Men inlandsbanan är mer än ett semesternöje, det är en godsled som är viktig för inlandskommuner.

Biathlon: Lights, camera, action

Trots stora svenska framgångar var Skidskytte, eller Biathlon som det heter internationellt, inte speciellt attraktivt 2006. En idrott som levde i skymundan vid sidan av längd och alpin åkning. När Sverige och Östersund skulle stå värdar för VM 2008 var det dags att göra något.

Det nya #Skidflyget

I och med att Malmö Aviation har valt att gå in på flera av skidförbundets grenar fanns ett behov att kommunicera det: Sveriges bästa affärsflyg är det nya #skidflyget. Med hjälp av välkända skidprofiler och ett "eget" plan.

Återbäring för den goda saken.

När Länsförsäkringar Jämtland skulle dela ut återbäring 2016 tog de tillfället i akt att ge mottagarens möjlighet att stödja några välgörenhetsorganisationer.

Malmö Aviation: Världen utanför fönstret

Malmö Aviations lokala kampanj för Östersund blev Malmö Aviations nationella höstkampanj. För utanför fönstret finns ju mer än Jämtland om man flyger med Malmö Aviation.

Ska ett inkassobolag verkligen hjälpa unga att ta kontroll?

JA, säger Lindorff, ett av Sveriges ledande inkassoföretag. Det är dags att göra något åt det faktum att 40 000 unga vuxna i åldrarna 18–25 år har sammanlagt 1,2 miljarder i skuld hos kronofogden.

Åre Kapitalmarknadsdagar – business i snö

Åre Kapitalmarknadsdagar har vuxit i betydelse som nätverksplats för norra Sveriges affärsliv. Inramningen med skidåkning, seminarier och nätverksträffar på det spektakulära Copperhill i Åre har gjort evenemanget till en succé. Syre fick ännu en gång uppdraget att arbeta fram ett nytt tema.

Krokoms kommun: DNA för växtkraft

I samband med Krokoms arbete med sin kommunikationsplattform 2012 fick vi på Syre uppdraget att se över Krokoms visuella identitet. Arbetet omfattade allt från den grafiska profilen till en ny kommunwebb.