Lindorff: Ta kontroll. Nu!

Ska verkligen ett inkassobolag hjälpa unga att ta kontroll över sin ekonomi?

JA – är svaret från Lindorff som tillsammans med Syre har arbetat fram informationskampanjen Ta kontroll nu för att hjälpa unga vuxna att få en hållbar ekonomi. Bra för företagen, deras kunder och Lindorff.

Ung och skuldsatt

Lindorff, ett av Sveriges dominerande inkassoföretag, vill göra något åt det faktum att 40 000 unga vuxna i åldrarna 18–25 år har sammanlagt 1,2 miljarder i skuld hos kronofogden. Även i Lindorffs register har målgruppen vuxit, och över hälften av de skuldsatta har fler inkassoärenden än ett. En sådan ryggsäck gör det svårt att komma i gång med sitt vuxna liv, byta bostad eller handla mot faktura. 

Dålig ekonomi är ofta okunskap

En stor del av problematiken runt unga skuldsatta grundar sig i okunskap. Som ung tänker du kanske inte på konsekvenserna av en ekonomi som är nedtyngd av skulder. Eller att du kan få hjälp att hitta lösningar. Med utgångspunkt i Lindorffs värdegrund ”den omtänksamme experten” arbetade vi fram en informationskampanj om problematiken runt dåligt skött privatekonomi och vad man kan göra åt den. Konceptet kom att heta Ta Kontroll.

"Prata med oss så får du råd"

Navet i kommunikationsinsatsen är sajten takontroll.nu där ungdomarna kan få råd och tips om hur man tar sig ur en ekonomisk knipa. Och undviker att hamna där igen. På sajten finns en chatt där besökaren kan interagera med handläggare på Lindorff. På takontroll.nu finns också en budgetapp där besökaren kan lägga upp en budget med kalkylfunktion för att underlätta för vettiga köpbeslut i butiken.

Som komplement till sajten skrev vi Klokboken, en skrift till högstadie- och gymnasieungdomar för att få berätta hur de kan göra för att undvika lyxfällan när de ska ta hand om sin egen ekonomi.

Affischer i tunnelbanan, helsidor i Metro och facebookannonsering drog trafik till takontroll.nu. Parallellt kom annonser i Dagens industri där Lindorff berättade för sina kunder om ungdomsinitiativet och varför det är viktigt.

lindorff_annons i metro lindorff_rullis

… och resultatet?

Resultatet har överträffat förväntningarna – antalet besök på takontroll.nu har 100-faldigats och antalet upplagda budgetar växer stadigt. Lindorff har börjat etablera sin position som den omtänksamme experten och arbetet med att informera unga vuxna fortsätter.

Att sajten takontroll.nu kom på 3:e plats i Svenska Publishing-Priset är bara grädde på moset.

Arbetsgrupp: Helena Pettersson, marknadsansvarig Lindorff, Göran Bärnsten, projektledare, Pelle Rumert AD, Pär-Magnus Kikajon, strateg och copy, Helene Gedda/The Cheesecake – illustrationer.

Ramirent i ny skepnad

Ramirent är ett av Europas ledande företag inom maskinuthyrningsbranschen. De erbjuder helhetslösningar av hög klass, som kombinerar maskiner med service och kunskap. En stor fördel för den som vill ha koll på både säkerhet och budget.

Årewebb åt Åre kommun

I Åre kommun bor omkring 10 000 personer över en yta som sträcker sig från fjällvärlden i väster ända ner mot Storsjön. Här ska service och medborgarinformation för alla invånare säkras. Webben är ett viktigt verktyg och en central delen i det arbetet.

Expand your comfort zone

Woolpowers serie slätstickade Lite-plagg är bäst när det är lite varmare eller när du rör dig intensivt. Vi är inte lite stolta över att ha varit med från de första förpackningarna till kommunikationskonceptet.

Smart Microfiber Systems

Det går att städa smartare och mer miljövänligt utan att använda kemikalier. Det svenska bolaget Smart Microfiber Systems arbetar intensivt med att skapa och marknadsföra produkter som gör kemikalierna i hushållen färre. Vi på Syre är stolta att vara en del i det arbetet.

Att nå resultatet i butiken

Atrias varumärken kommer vi i kontakt med nästan dagligen när vi går i matbutiken. Lithells, Pastejköket, Arboga Pastej, Lönneberga, Ridderheims är några av de goda varumärkena som står till buds. Syres uppdrag går ut på att skapa action i butik.

Lindorff: Oroar du dig för din ekonomi?

Inkassoföretaget Lindorff har som målsättning att alla de kommer i kontakt med ska få en bättre ekonomi. Ett sätt att göra det är att fästa konsumenternas uppmärksamhet på sin attityd runt konsumtion, pengar och skulder med sajten konsumtionsprofilen.

Webb åt PR-byrån Westander

Westander är en av Sveriges mer tongivande PR-byråer. Tydlighet och öppenhet är ett några av deras förtjänster som vi hade med oss när vi fick förtroendet att utforma deras nya webbplats.

Jahwa

När människor träffas i Sverige är ofta en av de första frågorna: Vill du ha kaffe? Jahwa är kaffeleverantören som insett att gott kaffe är viktigt. Och att proffsigheten måste synas.

Clas Ohlson by Smart

Smart Microfiber introducerar hörsten 2014 ett helt nytt sortiment rengöringsprodukter som ska säljas via Clas Ohlsons butiker under varumärket Clas Ohlson by Smart. Vi är stolta över att ha fått uppdraget.

Inlandsbanan

Resan är målet, heter det ibland. I fallet Inlandsbanan är det kanske mer påtagligt: Att ta tåget och upptäcka Norra Sveriges inland har länge varit ett populärt nöje. Men inlandsbanan är mer än ett semesternöje, det är en godsled som är viktig för inlandskommuner.

Biathlon: Lights, camera, action

Trots stora svenska framgångar var Skidskytte, eller Biathlon som det heter internationellt, inte speciellt attraktivt 2006. En idrott som levde i skymundan vid sidan av längd och alpin åkning. När Sverige och Östersund skulle stå värdar för VM 2008 var det dags att göra något.

Det nya #Skidflyget

I och med att Malmö Aviation har valt att gå in på flera av skidförbundets grenar fanns ett behov att kommunicera det: Sveriges bästa affärsflyg är det nya #skidflyget. Med hjälp av välkända skidprofiler och ett "eget" plan.

Återbäring för den goda saken.

När Länsförsäkringar Jämtland skulle dela ut återbäring 2016 tog de tillfället i akt att ge mottagarens möjlighet att stödja några välgörenhetsorganisationer.

Malmö Aviation: Världen utanför fönstret

Malmö Aviations lokala kampanj för Östersund blev Malmö Aviations nationella höstkampanj. För utanför fönstret finns ju mer än Jämtland om man flyger med Malmö Aviation.

Ska ett inkassobolag verkligen hjälpa unga att ta kontroll?

JA, säger Lindorff, ett av Sveriges ledande inkassoföretag. Det är dags att göra något åt det faktum att 40 000 unga vuxna i åldrarna 18–25 år har sammanlagt 1,2 miljarder i skuld hos kronofogden.

Åre Kapitalmarknadsdagar – business i snö

Åre Kapitalmarknadsdagar har vuxit i betydelse som nätverksplats för norra Sveriges affärsliv. Inramningen med skidåkning, seminarier och nätverksträffar på det spektakulära Copperhill i Åre har gjort evenemanget till en succé. Syre fick ännu en gång uppdraget att arbeta fram ett nytt tema.

Krokoms kommun: DNA för växtkraft

I samband med Krokoms arbete med sin kommunikationsplattform 2012 fick vi på Syre uppdraget att se över Krokoms visuella identitet. Arbetet omfattade allt från den grafiska profilen till en ny kommunwebb.