Inlandsbanan: Raka spåret in i framtiden

Resan är målet, heter det ibland. I fallet Inlandsbanan är det kanske mer påtagligt: Att ta tåget och upptäcka Sveriges inland har länge varit ett populärt nöje. Men inlandsbanan är mer än ett semesternöje, det är en godsled som är viktig för Sveriges inlandskommuner.

Den glömda livsnerven

Inlandsbanan är en klassisk järnvägsförbindelse mellan Kristinehamn och Gällivare – en långresa som är ett äventyr på sommaren. Men Inlandsbanan gör mer än kör turister på sommaren. Godstransporter sker på banan året runt i inlandstågs regi och även en del linjetrafik.  Samtliga verksamheter är lika nödvändiga för att trafiken på banan ska existera på vintern också.

Kan det bli enklare och tydligare?

Syns du inte så finns du inte. Att fokusera på ett varumärke och försöka få det att slå igenom är både enklare och billigare än att försöka bryta igenom med flera olika varumärken samtidigt. Inlandsbanans visuella identitet upplevdes som spretig. Ett omfattande varumärkes- och kommunikationsarbete ledde fram till att varumärket och den visuella identiteten anpassades för att spegla en mer modern organisation.

Räls och hashtag

När vi fick uppdraget att se över Inlandsbanans identitet genomförde vi inledningsvis en analys av den befintliga identiteten. En bedömning av hur profilen motsvarade varumärkesplattformen genomfördes. Utifrån detta arbete rekommenderade vi Inlandsbanan en genomgång av varumärkesfloran för att enklare kunna föra fram rätt budskap till de olika målgrupperna.

Arbetet resulterade i att vi skapade en helt ny logotyp och grafisk profil för Inlandsbanan och inlandståg. Den nya symbolen # ska vittna om steget in i framtidens digitala värld samtidigt som den föreställer en stiliserad räls.

Allt visuellt material – från tågens dekalering till annonser, hemsida och kataloger och nytt bildmanér stöptes om i ny form med förbättrad funktionalitet. Det har blivit tydligare, smidigare och enklare för allmänhet och företag att hitta rätt information och boka.
Precis som det var tänkt från början.

Arbetsgrupp: Hanna Falkeström och Elisabeth Nilsson från Inlandsbanan AB, Göran Bärnsten projektledare,
Helena Bredberg copy, Anders Nilsson AD, Magnus Wattman original. 

Ramirent i ny skepnad

Ramirent är ett av Europas ledande företag inom maskinuthyrningsbranschen. De erbjuder helhetslösningar av hög klass, som kombinerar maskiner med service och kunskap. En stor fördel för den som vill ha koll på både säkerhet och budget.

Årewebb åt Åre kommun

I Åre kommun bor omkring 10 000 personer över en yta som sträcker sig från fjällvärlden i väster ända ner mot Storsjön. Här ska service och medborgarinformation för alla invånare säkras. Webben är ett viktigt verktyg och en central delen i det arbetet.

Expand your comfort zone

Woolpowers serie slätstickade Lite-plagg är bäst när det är lite varmare eller när du rör dig intensivt. Vi är inte lite stolta över att ha varit med från de första förpackningarna till kommunikationskonceptet.

Smart Microfiber Systems

Det går att städa smartare och mer miljövänligt utan att använda kemikalier. Det svenska bolaget Smart Microfiber Systems arbetar intensivt med att skapa och marknadsföra produkter som gör kemikalierna i hushållen färre. Vi på Syre är stolta att vara en del i det arbetet.

Att nå resultatet i butiken

Atrias varumärken kommer vi i kontakt med nästan dagligen när vi går i matbutiken. Lithells, Pastejköket, Arboga Pastej, Lönneberga, Ridderheims är några av de goda varumärkena som står till buds. Syres uppdrag går ut på att skapa action i butik.

Lindorff: Oroar du dig för din ekonomi?

Inkassoföretaget Lindorff har som målsättning att alla de kommer i kontakt med ska få en bättre ekonomi. Ett sätt att göra det är att fästa konsumenternas uppmärksamhet på sin attityd runt konsumtion, pengar och skulder med sajten konsumtionsprofilen.

Webb åt PR-byrån Westander

Westander är en av Sveriges mer tongivande PR-byråer. Tydlighet och öppenhet är ett några av deras förtjänster som vi hade med oss när vi fick förtroendet att utforma deras nya webbplats.

Jahwa

När människor träffas i Sverige är ofta en av de första frågorna: Vill du ha kaffe? Jahwa är kaffeleverantören som insett att gott kaffe är viktigt. Och att proffsigheten måste synas.

Clas Ohlson by Smart

Smart Microfiber introducerar hörsten 2014 ett helt nytt sortiment rengöringsprodukter som ska säljas via Clas Ohlsons butiker under varumärket Clas Ohlson by Smart. Vi är stolta över att ha fått uppdraget.

Inlandsbanan

Resan är målet, heter det ibland. I fallet Inlandsbanan är det kanske mer påtagligt: Att ta tåget och upptäcka Norra Sveriges inland har länge varit ett populärt nöje. Men inlandsbanan är mer än ett semesternöje, det är en godsled som är viktig för inlandskommuner.

Biathlon: Lights, camera, action

Trots stora svenska framgångar var Skidskytte, eller Biathlon som det heter internationellt, inte speciellt attraktivt 2006. En idrott som levde i skymundan vid sidan av längd och alpin åkning. När Sverige och Östersund skulle stå värdar för VM 2008 var det dags att göra något.

Det nya #Skidflyget

I och med att Malmö Aviation har valt att gå in på flera av skidförbundets grenar fanns ett behov att kommunicera det: Sveriges bästa affärsflyg är det nya #skidflyget. Med hjälp av välkända skidprofiler och ett "eget" plan.

Återbäring för den goda saken.

När Länsförsäkringar Jämtland skulle dela ut återbäring 2016 tog de tillfället i akt att ge mottagarens möjlighet att stödja några välgörenhetsorganisationer.

Malmö Aviation: Världen utanför fönstret

Malmö Aviations lokala kampanj för Östersund blev Malmö Aviations nationella höstkampanj. För utanför fönstret finns ju mer än Jämtland om man flyger med Malmö Aviation.

Ska ett inkassobolag verkligen hjälpa unga att ta kontroll?

JA, säger Lindorff, ett av Sveriges ledande inkassoföretag. Det är dags att göra något åt det faktum att 40 000 unga vuxna i åldrarna 18–25 år har sammanlagt 1,2 miljarder i skuld hos kronofogden.

Åre Kapitalmarknadsdagar – business i snö

Åre Kapitalmarknadsdagar har vuxit i betydelse som nätverksplats för norra Sveriges affärsliv. Inramningen med skidåkning, seminarier och nätverksträffar på det spektakulära Copperhill i Åre har gjort evenemanget till en succé. Syre fick ännu en gång uppdraget att arbeta fram ett nytt tema.

Krokoms kommun: DNA för växtkraft

I samband med Krokoms arbete med sin kommunikationsplattform 2012 fick vi på Syre uppdraget att se över Krokoms visuella identitet. Arbetet omfattade allt från den grafiska profilen till en ny kommunwebb.