Vi tänker, vi tycker, vi skriver.

Samlade tankar om kommunikation, varumärkesarbete, reklam, PR, kampanjer och sådant som påverkar arbetet på en kommunikationsbyrå. Läs gärna, reflektera och återkom. Välkommen in i våra huvuden.

Tio ord vi inte kan sluta säga

Varje år kommer Språkrådets och Språktidningens lista över nyord. De är ofta fyndiga och speglar vår samtid. Som pappafeminist, pokenad och trumpifiering. Men vad speglar då de gamla, slitna fraserna i våra ordförråd? Som är så använda att de inte ens betyder något längre. Eller gör de det?

Syre nominerade till Årets Byrå 2016

Syre är en av tio nominerade byråer som tävlar om titeln Årets Byrå 2016 i klassen 7–15 miljoner kronor. Det unika med tävlingen är att den bygger på byråkundernas omdömen.

Westander.se nominerad till Svenska PublishingPriset

PR-byrån Westanders webb har blivit nominerad till PublishingPriset i klassen B2B-sajter.
– Vi är förstås mycket stolta över att ha blivit nominerade säger Syres Art Director Anders Nilsson. Westander.se är den typen jag verkligen gillar och det är extra kul när vi fått ett kvitto på att det är uppskattat.

Hur proaktiv är du?

Proaktivitet är en utmaning. Undersökningsföretaget Regi genomför årligen Sveriges största kommunikationsbyråstudie, även kallad Årets Byrå. Studien pekar år efter år på att kommunikationsköparna efterfrågar mer proaktivitet av oss byråer. Ju mer proaktiv kommunikationsbyrån är ju bättre rådgivare anses man vara.

Webbyrån Humble Giant flyttar till Syre

Alexander Tegelid och Marcus Strandberg har flyttat in hos Syre på Stortorget 8 i Östersund med sin webbyrå Humble Giant. För båda byråerna innebär det en breddning av erbjudandet till kunderna.

Bemästra de osynliga tidstjuvarna

En ny arbetsdag. En komplett To-do–list med prioriteringar och tydliga mål för dagen är upprättad. Vid dagens slut – ingen, eller väldigt få, av uppgifterna kan bockas av. De viktiga besluten har kanske inte blivit fattade och rapporten som skulle skickats in har av någon anledning missat sin deadline.
– Vad har hänt med tiden?

Handen på hjärtat, det är inte svårt att vara enkelspårig

När vi står inför något nytt och har behov av att skaffa mer information googlar vi. Det vi kanske inte tänker på är att Google har en algoritm som anpassar svaren efter vad vi tidigare surfat på och troligen gillar.

Den enkla hemligheten bakom bättre kommunikation

För att fungera behöver all kommunikation en slags överenskommelse som innebär att mottagaren till fullo förstår det sändaren vill ha sagt, en plattform. Hur kan vi bli mer säkra på vi att når det samförståndet?

Svanen märks – nominerad till bästa hållbarhetsredovisning

Den 2 juni kommer Aktuell Hållbarhet (fd. Miljöaktuellt och Hållbarhetsrapporten) och dess jury att dela ut priset Årets Bästa Hållbarhetsredovisning. Miljömärkning Sverige, mer känt som Svanen, är ett av de totalt 139 nominerade bidragen.

Tillbaka till den digitala framtiden

Det har väl knappast undgått någon att den digitala transformationen drar fram som en löpeld genom samhället? Ingen bransch, inget företag eller endaste medarbetare kommer undan. Alla påverkas. Etablerade strukturer och företeelser rämnar från grunden.

Låt känslorna styra mer

Vi lever i en värld som är nu. Flyktig, osäker, komplex, tvetydig och sprängfylld med teknik. Människor gillar teknik. Och älskar andra människor. Hur gör du för att lyckas?

Nytt syre, nya tankar, ny kraft

Sedan Syre startade 2004 har vi och vår bransch befunnit oss i ständig utveckling. Det man då spekulerade kring och pekade ut som framtidens kommunikationstrender händer nu med full kraft. Faktum är att det händer mer och går snabbare än vad många då vågade tro.

Syre i USA #4

Wattman och Webmyrans Johan Hall har kommit hem från USA. Trötta men glada och fulla av ny kunskap. Som att Zyngas logotype egentligen är ägarens bulldog och att Mozilla ser sig själva som underdogs. Hundliv i San Fransisco med andra ord.

Syre i USA #3

Webmyrans Johan Hall har blivit betydligt piggare med hjälp av amerikanska medikamenter. Det är bra, nästan lika bra som dagen i San José när vi besökte Ericsson, Apigee och fick vad jag skulle beskriva som världens godaste dessert. Episkt.

Syre i USA #2

IT-meckat Silicon Valley vid Stanford University i Palo Alto ligger ca en timme från San Fransisco. Eller två timmar i rusningstrafiken. Inte så kul. Att Webmyrans Johan Hall blev lite krasslig var ingen höjdare det heller. Men vi fick i alla fall se sällan sedd bilreklam, Stanfords studenter verkar vara populära.

Syre i USA #1

Magnus Wattman har följt med Webmyrankollegan Johan Hall och Mid Sweden Chamber of Commerce till San Fransisco och Silicon Valley. Fullpackade dagar väntar, idag tisdag blev det bland annat ett besök på Spotify.

Svenska Designpriset <3 Syre

Syre har nominerats till Svenska Designpriset med två olika uppdrag i olika kategorier: Östersunds kommun – ”Home of great events” samt Woolpower – ”Expand your comfort zone”. Tävlingen är en av de större svenska tävlingarna inom reklam och design.

Hur gör du när du flirtar?

Likheterna mellan en uppvaktning och varumärkesarbete är slående och det finns förstås olika sätt att bli uppmärksammad när du vill väcka intresset hos den som är föremål för din ömma låga. Så hur gör du för att bli älskad och förbli älskad, får vi komma med några av tankar?

 

Vill du verkligen vara i vägen?

Du har kanske märkt det – hur vissa nyhetssajter har infört ett annonsformat som tar över din datorskärm när du är mitt inne i en text. Så i stället för att läsa det du ville letar du efter bortklickningskrysset. Minns du vad du såg och tyckte du om att bli skymd och avbruten i din läsning?

Syre nominerade till Svenska Designpriset också

Det är den grafiska profilen för Inlandsbanan som blivit nominerad i klassen indentitet/profil. Art Directorn Anders Nilsson är den som haft ansvaret för arbetet med logotype och profil.

 

 

Pretty in ink?

Att visa vem man är genom att använda och/eller välja produkter från särskilda varumärken är inget konstigt, tvärt om är det vedertaget i västvärlden. Vi visar gärna vilka vi är genom våra prylar. Tatueringar är ett annat sätt att uttrycka vem man är och svenskarna har blivit ett av världens mest tatuerade folk. Så det är kanske inte så konstigt att konstigt att varumärkestatueringar börjar göra sitt intåg eftersom det har blivit svårare att ta sig igenom bruset med sin varumärkeskommunikation.

Takontroll.nu nominerad i Svenska Publishing-Priset

Ca 40 000 unga vuxna har skulder hos kronofogden – hela 1,2 miljarder kronor. För vår uppdragsgivare Lindorff har vi skapat en sajt som ska hjälpa unga vuxna att få kontroll över sin ekonomi. Den har nu blivit nominerad till Publishing-priset.

Nu är vi EACA-certifierade

Syre firar 10 år och vi satsar på fortsätta bli bättre: Under våren har alla Syres medarbetare genomgått en internationell utbildning för att få European Advertising Certificate.

Börja nu

För att kunna bedriva hållbarhetsarbete behöver man tjäna pengar. Och för att tjäna pengar kommer du att behöva bedriva hållbarhetsarbete.  Senaste tidens rapporter visar att man inte behöver vara störst för att vara mest hållbar. Det betyder också att det är hög tid att ta tag i det nu.

Du har fler val än spray and pray

Medielandskapet är numera en smula vildvuxet. Nya kanaler poppar upp hela tiden och det kan vara bra att besinna sig och fundera på OM man ska hänga på i allt det nya eller excellera i det redan etablerade.

Sponsring: Is the sky the limit?

Det är dags att tänka till vad det gäller sponsring. Medielandskapet är annorlunda och vi exponeras kontinuerligt av budskap i ett allt högre brus. Vem minns en logo på en match? Men väl utförd blir sponsring ett oerhört kraftfullt verktyg för att nå ut med ditt varumärke. 

Så här får du ut mer av ditt byråsamarbete

Att stärka banden med sina kunder är något som de flesta företag brottas med, inte minst vi inom marknads-kommunikationsbranschen. Hur ska du tänka för att få ut så mycket som möjligt av ditt byråsamarbete? Ömsesidigt engagemang och långsiktighet är nyckeln.

Content is king...

En färsk undersökning som genomförts av Sveriges annonsörer visar att den starka trenden kring innehållsmarknadsföring – Content Marketing håller i sig. 53 % av de tillfrågade medlemsföretagens marknadschefer säger att de kommer att öka sina investeringar i content marketing under 2014.

Håller ditt företag i längden?

Begreppet hållbarhet har med tiden utvecklats till att även innefatta sociala aspekter som affärsetik, mångfald, jämställdhet, mänskliga rättigheter, arbetsvillkor och antikorruption.

Alla älskar en bra historia

Vad skiljer en bra berättelse från en dålig? Det första är förstås att man har en historia att berätta. Det andra är att språket är anpassat för den man vänder sig till. Och det tredje och avgörande är h u r historien berättas.

Den kreativa hemligheten

Kreativitet uppfattas emellanåt som flummigt, lekfulla ”galna” infall som omvandlas till reklam och kommunikation. Den kreativa hemligheten är snarare en strukturerad arbetsmetod för ett lyckat resultat.

Tålamod

Smaka på ordet: Tålamod. Tålamod börjar bli en bristvara – inte minst bland marknadsförare som söker idelig förnyelse i den stora reklambruset. Samtidigt är det oftast just tålamodet som skapar vinnare.

Efter den digitala revolutionen

Vi är mitt i det – flykten från det tryckta materialet. Det är digitalt som gäller och när de stora tidningsdrakarna förebådar papperstidningens undergång, då är den kritiska massan nådd. Det är de gamla finansieringsmodellerna som slagits ut.

10 trender 2014

Så här i början av året är det på sin plats att blicka bakåt för att se framåt. För det är ju så att det som påbörjades 2013 kommer att utvecklas i nya riktningar. Så varsågod, en sammanställning av marknadskommunikationstrenderna som vi snappat upp.

Berätta din egen historia

Varför ska man berätta? Faktum är att det kommer att berättas om dig och ditt företag oavsett om du vill det eller inte. Hur du bemöter dina kunder, hur begåvat du löser deras problem och om du är förtroendeingivande. I det perspektivet blir det närmast självklart att själv ta kontroll över en del av din historia så att den stämmer med dig, ditt företag och din profil.

Har du tröttnat på trötta ord?

Det handlar om ord vi har hört (och läst) lite för mycket. En del är buzzwords. Sådana som gör att du tappar uppmärksamheten från det väsentliga i en text.

Gamla nyheter blir som nya

En konsekvens av de sociala mediernas påverkan är viral rundgång. Den som uppstår när gamla ”nyheter” – sanna eller falska – upptäcks av nya människor och flyger igenom nätverken igen.

Reklam eller PR – måste man välja?

Vi har sagt det förut. Allt kommunicerar. Vi kan också konstatera att man kan förändra allas liv med kommunikation. Som en konsekvens därav är det kanske läge att få samverkan i kommunikationen och se till helheten?

Cry wolf: Om sanning och fejk

Hitta på en sanning, förmedla den så att medier tror på den och berätta att det var ett lurendrejeri för att peka på det egentligen skulle förmedlas. Sätten att nå ut med sitt budskap har börjat ta nya vägar. Och fler ropar ”varg” för att få uppmärksamhet.

Du är inte så rationell som du tror.

Det är ingen. Nobelpristagaren Daniel Kahnemans bok ”Tänka, snabbt och långsamt” är för dig som vill få grepp på kommunikation och hur vi människor är funtade.
Den har en hel del med reklam och marknadsföring att göra.

Har du rätt image?

Din image är ett resultat av hur du hanterar din varumärkeskommunikation. En vanlig missuppfattning är att man blandar samman varumärke, profil och logotyp. Det hänger samman, men är långt, långt ifrån hela sanningen.

Varumärkesbygge enligt Syre

Det gemensamma för framgångsrika företag är att de har tydliga varumärken.
Att jobba konsekvent med varumärket och dess position i kundernas medvetande skapar bättre förutsättningar för lönsamhet – ett starkt varumärke kan ta mer betalt och när det har nått långt blir också prissättningen friare

Något för alla eller allt för några: Våga välja!

Oavsett vad du har för erbjudande – har du bestämt dig för vilken målgrupp det är som ska älska ditt varumärke?
Det är en tung strategisk fråga där svaret inte kan vara ”alla”.

Förkortningar, förkortningar …

I vår nya, sköna värld har det möjligheterna att nå sin målgrupp. Och med ökade valmöjligheter med lika stram budget blir det svårare att välja rätt kanaler.

B2B är lika med P2P

Traditionellt har B2B-marknadsföring handlat om att visa produkter eller tjänster, dess prestanda för att sedan överlåta till kunden, läsaren, att själva sortera och förstå förträffligheten med erbjudandet. Är inte det lite märkligt?

2,8 sekunder

Det är så länge en genomsnittlig vuxen person orkar hålla intresset uppe: Alltså en rubrik eller 140 tecken. Vi har blivit rubrikläsare.
I alla fall om man får tro Peter Shankman, amerikansk författare och entreprenör inom marknadskommunikation. En kommunikativ utmaning om du vill nå igenom med argument och budskap.

Same, same, but different

De sociala medierna växer, det är säkert. Dessutom blir de allt fler och med det ökar osäkerheten och kravet på att välja rätt kanal. Men få för all del inte panik, för när allt kommer omkring gäller den gamla sanningen AIDA fortfarande.